Op de ezel

Dit is het werk wat op dit moment op de ezel staat. Uit vele ontwerpen heb ik deze gekozen.

Inspiratie

Tijdens mijn reis door India is dat een belangrijk onderdeel van mijn leven geworden. Ik bezocht de Babaji cave, hij was de eerste yogi. Het was op een bijzondere plek die niet eenvoudig te vinden is, en alleen te voet te bereiken is. Ik heb verschillende voettochten door de Himalaya ‘s gedaan en vele tempels bezocht.  

Het ontstaan van het ontwerp

Voor dit ontwerp heb ik allerlei beeldmateriaal verzameld, het liefst uit mijn eigen foto’s zodat het ontwerp echt uniek wordt. Het beeldmateriaal voeg ik samen in een digitaal foto bewerkprogramma, uitsnijden, positioneren, vergroten/verkleinen, kleur aanpassen net zo lang totdat alle foto’s tezamen een beetje mooi in elkaar overvloeien. Meestal maak ik hierin wel een stuk of 10 ontwerpen, daar kies ik 1 uit die ik vaak nog even bewerk met de computer, en dan is het ontwerp klaar voor gebruik.

Het maken van een schilderij

Het ontwerp zet ik eerst met potlood op een grijs Mus paneel. Ik gebruik hiervoor een episcoop voor de grotere lijnen en de verfijnde lijntjes teken ik later in.

Hierna zet ik met omber en wit een gedetailleerde onderschildering op het paneel. Deze onderschildering wordt uitgevoerd in schrale olieverf, en is uitsluitend gericht op de vorm en het spel van licht en donker. De hele compositie, vorm en structuur ligt nu vast. Na de onderschildering volgt de overschildering in kleur. Dit zijn verscheidene dunne transparante verflaagjes over elkaar heen. Voordat er een nieuw laagje aangebracht wordt moet het eerst goed drogen eventueel met behulp van tussenvernis. Dit wordt net zolang herhaald totdat het gewenste resultaat, kleur, dieptewerking, contrasten, structuur is bereikt. Dit kan maanden duren en daarom is dit een erg arbeidsintensieve techniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Wanneer je deze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookies.